Wanneer een geldautomaat uw kaart inneemt, is dat zelden onschuldig. Het incident gebeurt vaak op het slechtst mogelijke moment, wanneer u geld nodig hebt. Om de risico’s te beperken en te begrijpen wat de oorzaak is, volgen hier de vier belangrijkste oorzaken.
1e geval: de kaart is ongeldig of inactief
Een geldautomaat kan om de volgende redenen de door de gebruiker ingevoerde bankkaart blokkeren:
- De kaart is verlopen.
- Kaart geblokkeerd, geblokkeerd of als verloren of gestolen opgegeven.
In deze gevallen, die vaak te maken hebben met vergeetachtigheid of onoplettendheid, wordt de kaart die is ingeslikt natuurlijk niet teruggegeven: u moet een nieuwe kaart aanvragen.
Het is dus belangrijk om regelmatig de geldigheidsdatum van uw bankkaart te controleren, die meestal op de voorkant staat vermeld. Als uw kaart is verlopen, werkt deze niet meer.
2e geval: de kaart is op initiatief van de bank in beslag genomen
De bank kan de bankkaart van een klant deactiveren als zij van mening is dat de houder er misbruik van maakt, waardoor zijn persoonlijke financiële situatie in gevaar kan komen als gevolg van een mogelijke debetsaldo.
De directe gevolgen hiervan zijn dat de bank de ingeslikte kaart bewaart en de houder gedurende 2 jaar in het centrale chequeregister (FCC) registreert.
Let op: de bank handelt zo om te voorkomen dat de klant zich verder in de schulden steekt en in een spiraal van opeenvolgende betalingsincidenten terechtkomt. Zij is niet verplicht haar klant hiervan vooraf op de hoogte te stellen.
3e geval: onjuist gebruik door de houder van de ingehouden kaart
Een kaart kan worden ingehouden als het gebruik ervan in de geldautomaat abnormaal of verdacht lijkt:
- Herhaaldelijk invoeren van een verkeerde pincode (3 keer een verkeerde code ingevoerd).
- Te lange wachttijd voor het terugkrijgen van de uitgeworpen kaart (inhouding van de kaart uit veiligheidsoverwegingen na meer dan 30 seconden).
Om de risico’s te beperken, is het raadzaam om uw code te onthouden en goed op te letten bij het invoeren ervan, terwijl u er ook op let dat u niet wordt afgeleid bij het terugnemen van de kaart.
Wist u dat? Bij BoursoBank kunnen klanten hun geheime code gratis raadplegen, rechtstreeks via de app. Bij de eerste twijfel of geheugenverlies van de kaarthouder wordt de geheime code van 4 cijfers op zijn verzoek op het scherm weergegeven, waardoor het risico dat zijn kaart wordt ingeslikt, wordt vermeden. Dit verzoek is beperkt tot 5 keer per 7 dagen.
4e: een technische storing van de geldautomaat
Afhankelijk van de mogelijkheid van het personeel van het kantoor om toegang te krijgen tot de inhoud van de automaat, moet u ofwel wachten om de ingeslikte kaart bij de lokale bank terug te krijgen, ofwel een nieuwe kaart bestellen, die binnen enkele dagen beschikbaar is.
Ter informatie: op elke geldautomaat staat een noodnummer dat u kunt bellen in geval van een plotselinge storing of een klacht.
Goed om te weten
Hoe krijg ik een ingeslikte bankkaart terug?
Als het een geldautomaat bij een bankkantoor betreft, kunt u tijdens de openingstijden uw kaart bij de balie opvragen op vertoon van een identiteitsbewijs. Als het personeel geen toegang heeft tot de geldautomaat (wat steeds vaker het geval is), moet u uw kaart blokkeren. Ook als het een vrijstaande of onafhankelijke geldautomaat betreft, moet u onmiddellijk uw kaart blokkeren om latere pogingen tot fraude te voorkomen.
Een bankkaart wordt nooit zonder reden ingehouden. Het belangrijkste is te begrijpen waarom de machine het betaalmiddel inhoudt. Meestal heeft deze blokkering te maken met een niet-conforme kaart of twijfel over de legitimiteit van de geldopname, vooral om de gebruikers te beschermen.