Het incident vond plaats in São Paulo, waar het management lange periodes van inactiviteit op de computers van hun werknemers kon aantonen. Sinds de pandemie is telewerken een gangbare praktijk geworden voor veel bedrijven. Het is echter voor niemand een geheim dat dit ook uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van communicatie en soms ook productiviteit. Een recent en nogal controversieel voorbeeld vond plaats bij Itaú, de grootste bank van Brazilië qua activa, met ongeveer 100.000 werknemers.
Het verhaal gaat terug naar vorige week, toen de instelling, na maandenlang de productiviteit van haar personeel op afstand te hebben geëvalueerd met behulp van digitale monitoringtools, besloot om 1.000 werknemers op staande voet te ontslaan wegens vermeende “lage productiviteit”.
Dit schept een precedent dat zowel de instelling als de werknemers zorgen baart, want volgens gegevens van Bloomberg heeft 60 % van het personeel van Itaú een of andere hybride overeenkomst.
Het communiqué van de bank Itaú
Volgens de officiële verklaring van de bank werd de beslissing genomen na een grondige evaluatie van het telewerkgedrag. Er werd beweerd dat sommige werknemers “gedrag vertoonden dat onverenigbaar was met de vertrouwensbeginselen” die de instelling nastreeft. Volgens de financiële instelling waren sommige van de ontslagen werknemers slechts 20 % van de dag online, terwijl het gemiddelde voor de hele bank 75 % was.
De vakbonden hadden op hun beurt kritiek op het gebrek aan transparantie van de bank. Volgens Neiva Ribeiro, voorzitter van een van de vakbondsgroepen, “heeft de bank een maatstaf gecreëerd en is niet bekend wat die is”, aangezien de productiviteitsdoelstellingen en de methoden om deze te meten niet duidelijk zijn gecommuniceerd. “Over welke doelstellingen hebben we het? Hoe worden ze gemeten?”, vroegen ze zich af bij de bankvakbond, die verbonden is aan de CUT en in 1980 in Brazilië werd opgericht.
Nieuwsbrief De PM-nieuwsbrief
Ontdek het belangrijkste nieuws van de dag bij het sluiten van de markten. Een selectie van inhoud die u helpt om te anticiperen op de beslissingen van de volgende dag.
Verwarring en controverse
Het merkwaardigste is dat Itaú, ondanks het feit dat het vorig jaar een recordwinst van 6,4 miljard euro boekte, het nodig achtte om werknemers te straffen voor vermeende tekortkomingen in productiviteit. Volgens de bank was het doel niet om te straffen, maar om de bedrijfscultuur en de vertrouwensrelatie met klanten en werknemers te behouden.